SIG Testautomatisering

 In DeltaISIS, Werken Bij, Kwaliteitsmanagement

Elk half jaar wordt er door DELTAISIS een Special Interest Groep (SIG) meeting georganiseerd. Tijdens deze avond wordt er aandacht besteedt aan een specifiek thema met als doelstelling om daar als individu en als organisatie meer over te leren en zodoende te groeien.

Eén van de laatste SIG’s stond in het teken van testautomatisering. Een onderwerp waar we de laatste jaren hard aan gewerkt hebben om onze kennis en expertise te vergroten. Dit maal ingevuld door een externe coach, Pascal Dufour om onze blik op ‘software testen’ te verbreden.

Is onze testscope wel correct?

Negentig procent van de tijd draait het bij software testen om functionaliteit. Enerzijds omdat de focus door de klant wordt gelegd op de functionele werking van het systeem, anderzijds omdat testers van origine met die focus zijn opgeleid en getraind. De meeste testers zijn daarnaast wel bekend met testen op specifieke non-functional requirements en ook performance en security testen wordt steeds gebruikelijker. Echter houdt de testscope daar regelmatig op terwijl er zoveel meer is!

Is de software ook bruikbaar?

Tijdens deze SIG hebben we stil gestaan bij die specifieke vraag: ‘wat is testen nog meer?’ Als de software doet wat het moet doen en de performance voldoende is, wat is dan de volgende stap. Is de software ook bruikbaar? Als gebruikers de interface niets vinden, zullen ze de software ‘ hoe functioneel goed dan ook’ echt niet gaan gebruiken! Usability testing wordt in verschillende vormen nog wel met enige regelmaat toegepast (al zijn dit vaak handmatige testen), maar de bovenste twee lagen zien we nog minder in de praktijk.

Hoeveel systemen met niet of nauwelijks gebruikte functies ken je zelf (de paperclip van MS Word)? Wat als een deel van die tijd die in het functioneel testen gestopt zou worden, werd gebruikt om te kijken of bepaalde functies wel echt zinvol zijn? Is er echt vraag naar deze functies?

Is de software ook succesvol?

Wat zou het opleveren als we meer tijd besteden om te zien of onze software echt succesvol is? In andere woorden, kunnen we niet beter wat effort steken in het testen of de aanpassing een positief effect heeft op conversie? Dragen we bij aan de bedrijfsdoelstellingen met de aanpassingen die we doorvoeren in de software?

Deze SIG heeft ons beeld op software testen verruimd, door deze onderwerpen en vragen aan te snijden. Daarnaast hebben we deze kennis direct toegepast op een simpele casus en daarmee direct ervaring opgedaan met testen op het niveau van useful en succesfull d.m.v. diverse tools.

Kortom: software testen is meer! Door middel van monitoren en testen van de software in productie kan worden gevalideerd of de business goals van een wijziging worden behaald. Volgens mij is de vraag die overblijft: hoe gaan wij onze klanten hierbij helpen?

Recommended Posts